Ei tuo mahtava paana kesällä ole kenellekään mikään mahtava paana, on niin märkää että jalkamiehelläkin panee juoksuksi jos meinaa pinnalla pysyä, ja näkeehän tuon jäljistä kun mönkijät ei ihmisittäin ilman uppoamisia siitä ole päässyt läpi.
Mahtavalle paanalle saatiin työn ja tuskan kautta reitille ympäristöviranomaisilta lupa, kun raikonlammin kohdalla reitistä ullavaan päin on kalasääsken pesä n. 800 metrin päässä, lain mukaan tällaisesta harvinaisen linnun pesästä välimatkaa kelkkareittiin pitäisi olla 1 kilometri, mutta POIKKEUSLUPA saatiin juurikin vain ja ainoastaan moottorikelkoille lumipeitteisenä aikana, kun kalasääski on muuttolintu eikä talvella suomessa ole,,, raikonlampi ja mahtava paana on siis suojeltua ja rauhoitettu alue.
Sama koskee paukanevaa, siis se neva jossa sijaitsee kanasaaren kota, sinne saatiin lupa moottorikelkkareitille myös vain ja ainoastaan lumipeitteisenä aikan myös sen vuoksi kun siellä pesii joutsenia ja paukaneva on myös luonnonsuojelualue.
Moottorikelkkareitti on katkolla em. alueilla ympäristöviranomaisten kannanotoissa ja ovat siitä minullekin olleet yhteydessä, moottorikelkkereitti talviaikaan saisi olla, kun ovat siihen luvan antaneet,eikä moottorikelkat jätä nevaan minkäänlaista kesällä huomattavaa jälkiä, eikä häiritse talviaikaan muitakaan luonnonsuojelullisia näkökohtia, eikä sen lintu tai eläinkannan pesimisrauhaa,,, mutta juurikin näiden mönkijöiden ajettua koko nevan leveydeltä suojelualeella, korjaamattomat jäljet sinne,,, elikkä mönkijöiden vuoksi voimme menettää myös kelkkareitin ko. alueilla...
Riistakamerat olisikin hyvä idea mönkkäreiden saamiseksi vastuuseen aiheuttamistaan tuhoista, ym. harmista ja lisätyöstä mm. kuten edellisessä viestissäni antamani tulikivenkatkuinen vuodatus osoittaa...
Palatakseni reittien hoitoon, traktorikäyttöinen kettinkivesakkohakkuri on nyt ehdottomasti saatava jostain töihin reiteille.
Koneraivausta tarvitaan ainakin jo mainitsemassani metsähallituksen penkkatiellä, purontakasessa koiviston penkkatiellä, ullavaan menevällä reitillä, ahonsalon metsätien ylityksen jälkeen molemmille päin varmasti voisi sielläkin sillä ajaa, näin saatais risut ehkä pysymään myös pitempään "kuolleessa tilassa" kun ko. raivaus kuulemma REPII (ei leikkaa) vesakon poikki ja hidastaa sen versomista hiukan pitempään.
Laitoin kunnan avustushakemuksen kustannuslaskelmaankin konetyön osuuden em. raivauksesta, anomus on toimitettu kuntaan tänä aamuna , saa nähdä, toivottavasti saadaan ko. avustus...että päästäis myös tekeen tälle kaudelle suunnitellut talkoohommat eteenpäin...