Jaha, olettais kun urat ja reitit yhdistetään samaa tarkoittaviksi "reiteiksi", homma menee enemmän isomman virkakoneiston pyörittämiseksi, eli varmaan siirtymäaikana"kaan ei ole helppoa saada lupia uusille reiteille,,, noh aika näyttää, mutta veikkaisin, että vaikeaksi menee. Toisaalta hyvä jos VALTIO alkais hoitaan ja ylläpitään reittejä, ei tarttis köyhien kelkkakerhojen talkoilla tipestellä...
Tuo kohta hiukan ihmetyttää, että uudistuksen myötä olisi helpompi " luovuttaa ajoneuvo alle 15 vuotiaalle",,, siis nyt ei maalaisjärjellä ymmärrä,,, eikös juuri uudistuksella tehdä reitit verrattaviksi tieksi ja niillä noudatettaisiin tieliikennesääntöjä sekä tiellä määrättyjä ajokorttivelvoitteita, tietääkseni alle 15 vuotiaalle ei nykyäänkään ole olemassa mithän ajokorttia....
?
Tässä myös eduskunnassa oleva hallituksen esitys asiasta, ,,>>
http://217.71.145.20/TRIPviewer/show.asp?tunniste=HE+306/2010&base=erhe&palvelin=www.eduskunta.fi&f=WORD Elikkä tulevaisuudessa uudella maastoliikennelailla muutettaisiin nykyiset moottorikelkkaurat reiteiksi ja perustettaisiin "virallisia"moottorikelkkareittejä, mönkijöille perustettaisiin omia maastoliikennereittejä,,, yhtäkkiä ajateltuna tuntuisi aivan hyvältä,,, kunhan niihin myös saataisiin järkevällä tavalla ylläpito ja hoitorahoitus valtiolta, kuten muihinkin harrastus ja liikuntapaikkojen hoitoon,,,hyvä näin.
Edit: vielä lisäystä,,, kun luki tuota maastoliikennelakiuudistusta, reitin pitäjä pysyy, joko kunta tai kelkkakerho,yhdistys tai yritys.
Mielenkiintoinen keskustelu eduskunnassa asiasta, monelle edustajalle tuntuu olevan aivan kauheaa touhua tämä kelkkailu... Juha Mieto oli ainut puheenvuoron pitänyt joka ymmärsi ja hyväksyi moottorikelkkailun, kun jo hänen maillaan kuulemma kelkkareittejä menee...
Linkki eduskuntakeskusteluun>>
http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/ptk_127_2010_ke_p_12.shtml