Kirjoittaja Aihe: Reittimerkit  (Luettu 15008 kertaa)

lynx

• Vieras
Reittimerkit
« : Tammikuu 31, 2010, 21:43:42 ip »
Oli puhetta muutaman halsualaisen kelkkailijan kanssa, että kuinka vaikea on löytää Ullavanjärveltä Halsualle lähtevä kelkkaura. Meinasivat, että arvaappas kuinka monesti he ovat etsineet Ullavanjärveltä Toholammille lähtevää kelkkauraa tuloksitta...
He aikoivat viedä isoja noin metrin toista halkasijaltaan olevia ristejä rannalle, että ne voisi eroittaa/löytää.
Pitäisikö sama tehdä myös toiseen suuntaan?
Ja toinen paikka on Tokonneva. että jos sinne kelkalla ulkopuolinen eksyy niin pois ei löydä... :)

palkkionmetsästäjä

• Teho Kelkkailija
Vs: Reittimerkit
« Vastaus #1 : Tammikuu 31, 2010, 21:59:48 ip »
Olen havainnut Ullavassa kelkkareittitalkooporukan väsymistä, oikeastaan siellä ei ole tehty järvellä enään moneen vuoteen mitään reittimerkintöjä ja kun vanhat merkit ovat kaatuneet siellä on kyllä oudon mahdoton osata,eikä vaikka tietäisikin paikat jos on esim. pimeää, täytyypä soittaa Ullavalaisille että panevat homman kuntoon.
Emme ole enään Ullavalaisten kanssa samassa kerhossa vaan niinkuin huomaatte me olemme oma kelkkakerho.
Tokonnevalla on niitä ojituksia tehty jokavuosi, nyt siellä tekevät uutta penkkatietä ja satuin soittaan yhtenä päivänä metsänhoitoyhdistyksen miehelle kun olivat sitä siellä tekemässä, niin lupasivat (myös maanomistaja)sen kelkkauran  saadaan tehdä sitä pitkin, merkkejä sinne pitää kyllä käydä asentamassa uusia.
Kirkonkylän puolen kelkkailijat voisivat ne sinne hommata, entinen autofiksari nykyinen eläkeläinen ja taisi olla toissaviikon lestijokilehdessä oikeen kuvan kans, hän on poikansa kanssa homman luvannut tehdä.
Kelkkakerhon rahatilanne vaan on heikonlainen että painekyllastettyjä varsivärkkejä olisi mahdollista ostaa,,,,
Tulisi kaikkien kelkkailijoiden LUNASTAA URALUPATARRA jotta pystyisimme em.hankintoja tekemään......

lynx

• Vieras
« Vastaus #2 : Tammikuu 31, 2010, 22:34:25 ip »
Missä ne Toholammin alueen kelkkareittien rajat menee?

palkkionmetsästäjä

• Teho Kelkkailija
« Vastaus #3 : Tammikuu 31, 2010, 23:20:34 ip »
Ullavaanpäin on raja ahonsalon metsäautotiellä, eli se metsäautotie jossa lukee Ullavantienvarressa Tynnörikallionevantie.
Sieviinpäin meidän merkkaamana sieviläisten kelkkareitin risteys josta lähtee oikealle maasydämmelle ja vasemmalle sieviin ja louetille.
Sykäräisestä Lestijärvelle ja maasydämmelle vievä reitti on meidän merkkaama pikkuradalle asti, osin laitettiin kyllä pitemmällekin silloin kun niitä tehtiin, hyvää hyvyyttään, pikkuradasta alkaa metsähallituksen hallinnoima urasto jota ei kyllä hoideta metsähallituksen toimesta mitenkään, niinkuin ei myöskään heidän hallinnassa olevaa koko lestijärven ympärysreittiäkään.
Sopimus on metsähallituksen kanssa että jos on maksettuna meidän(tietenkin TOHOLAMMIN )tai jonkin ympäryskuntien kelkkakerhon uralupamaksu/tarra, saadaan ajaa myös heidän hallinoimaa Lestijärven ympärysreittiä.
Metsähallituksen reittienhoitoarvosanaksi voidaan antaa kyllä alle arvosteluasteikon tai jätetään samantien luokalle.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 31, 2010, 23:30:14 ip kirjoittanut palkkionmetsästäjä »

MattiU

• Administrator
  • Teho Kelkkailija
« Vastaus #4 : Helmikuu 08, 2010, 12:05:45 ip »
Tuli äsken mieleen ja pitihän siitä heti kirjoittaa.  :) On ollut jossain määrin jonkun yhteydessä ajatus, että pitäisikö reitillä merkata pahimmat ojat ja syvennykset??? On niitä paikkoja mitkä on pahoja ja huomaamattomia, nimittäin kokemuksella eilen 7.2 Sievistä Lampille peltotien päässä painunut rummun kohta. En huomannut sitä ja siispä pahasti vasta patista melkein talviseisonnassa olevaan traktoriin.  :o  Tuli siinä kyllä lennot kun kohalle osu, vaikka vauhti ei taivaissa ollut. Eli lähinnä tulee mieleen terävät pienet syvät ojat/syvennykset,  ja toiseks suorilla olevat vähiten odottamattomat ojat/syvennykset.
Olen ehkä hidas, mutta edelläsi

MattiU

• Administrator
  • Teho Kelkkailija
« Vastaus #5 : Marraskuu 20, 2010, 23:37:12 ip »
Todii :)

Kklana tuossa mainitsi toisessa osiossa mun ideasta  8) kerätä niitä pajuja mistä tehdä sitten suuntaviittaa Ullavanjärvelle. Olenkin vain puhunut siitä Nelitahille puhelimessa, enkä muuten maininnut.  :-[

Tosiaan, ajattelin viitoittaa Ullavanjärvelle vähän reittiä, niin ei tarvi pimeällä arpoa niistä tuhansista urista, mikä on se oikea. Pajukeppi mihin heijastin nauhaa, niin sillä lähtee. Akkuporakonetta jäälle näyttää, mihin pajukepin sitten upottaa.
Pajukeppi saisi olla pitkä, niin ehkä sitten kevään viimeisillä lumilla käy napsiin niitä pois ja katkaisee vaikka puutarhasaksilla jään juuresta, niin ne ei heti lyhyeksi jää. Jos näin voisi niitä mahollisesti uudelleen käyttää.  :)

Idea syntyi itelle jo viime talvena, kun niin monesti arpaa heitin urien suhteen, kun pimeällä lähdin Rahkosesta Lampille.

Pajuja saa tosiaan kerätä, minkä meinasin itsekkin tehdä.  :) Varmaan ensi viikolla keräilen niitä itse. Sitten vain heijastin nauhaa hankkimaan. :)

palkkionmetsästäjä

• Teho Kelkkailija
« Vastaus #6 : Marraskuu 29, 2010, 10:23:19 ap »
Minulla on ullavanjärvelle risumerkkeihin sopivaa heijastin nauhaa n. 5-10mm leveää kangasheijastin soiroa, tilattu mennävuosina jostain urheiluvaatevalmistajalta,,, sitä on n. 200-300 metriä joten riittävästi, kun leikkaa n. 10 cm pätkiksi ja solmiaa risuun, jos risut on kovin pitkiä ei heijastinta kantsi laittaa aivan latvaan, mieluummin niin että kelkan valojen korkeuksissa ne näkyy"... :)
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 29, 2010, 10:25:00 ap kirjoittanut palkkionmetsästäjä »

MattiU

• Administrator
  • Teho Kelkkailija
« Vastaus #7 : Marraskuu 29, 2010, 19:23:04 ip »
Jos käyt kylän pinnassa niin heitä sitä minulle. Asustelen vielä kihlattuni kanssa heidän kotonaan ihan joen toisella puolella Sieviin päin. Soittele niin tiedän jos tuot sitä.

palkkionmetsästäjä

• Teho Kelkkailija
« Vastaus #8 : Marraskuu 29, 2010, 22:45:15 ip »
Aamulla on kokkolan keikka klo. 05.45 ja tuun sieltä niin jätän St1;lle pussillisen heijastin nauhaa, kun on kiire suraavaan keikkaan turkuun...saat sen heti huomen aamuna sieltä n. klo 08.15 noutaa...

MattiU

• Administrator
  • Teho Kelkkailija
« Vastaus #9 : Joulukuu 01, 2010, 02:10:13 ap »
Jeps.
Hain ne ja tehtiin noin 70kpl viittoja missä on heijastin nauhoja eri variaatioilla.  ;)
Siitä uskoisin riittää Lampin puolen rannasta koirakariin ja muuallekkin jos tuntuu siltä.
Käytiin myös jokijään paksuus mittaamassa, miten sinne tohtii mennä. Hyvin tohtii, kelkkareitin kohalta jokijäällä 16cm-17cm paksu jää. :)
Lunta odotellessa, mistä mieleen tulikin, että kovasti tarvisi mennä raivaan/siltoja tekeen. :)