ToMoKen alueella on ollut tällä kaudella vaikeuksia lanauskaluston kanssa, ja kun lanauskalustoa ei ole ollut ehjänä ei lanauksiakaan ole voitu suorittaa toivotulla tavalla,, pahoittelumme reittien ajoittaisesta hoitomattomuudesta
Kun saimme vihdoin edes yhden kelkan korjattua ajokuntoiseksi, oli hiihtolomaviikolla säät sellaiset ettei lanauksia voinut suorittaa.
Hiihtolomaviikolla (viikko 9 )oli kauhee lumipyry tiistaina ja torstaina satoi vettä, lanauksia oli tuolloin mahdoton tehtävä suorittaa, etenkin kun ToMoke; lla oli yksi ehjä lananvetokelkka Lynx 650 XL- vm- 84, umpihangessa kelkkalanaus on mahdotonta pitäis olla ainakin pari/ kolme kelkanleveyttä ajettu jälki jotta lanalla pääsee etenemään kohtuudella, kaikkihan olivat tuolloin töissä tai hiihtolomalla, joten jäljenajajia ei ollut, eikä lanausta voitu suorittaa.
Torstaina satoi vaakaan vettä ja lumi oli nuoskaa, kelkalla lanaus on tuollaisessa kelissäkin mahdotonta,nuoskalumi kerääntyy lanan eteen yhdeksi isonevaksi paakuksi, loppujenlopuksi lunta on lanan edessä niinpaljon ettei kelkka enään etene vaan lumi on lapioitava lanan edestä pois,,, eli lanausta ei voi tuollaisessa kelissä suorittaa, ainakaan kelkkalanalla,,, perjantaina ei kenelläkään ollut enään "vapaa" aikaa lähteä lanaamaan, eikä yhdellä kelkkalanalla olisi edes ehtinyt lanata yhdessä illassa... eli mahdoton homma.
Huomioon otettavaa on myös että kaikki kelkkareittien kunnostustyö tehdään täysin talkoovoimin ja kun kaikilla meillä on omat työmme ja perheemme tarpeet.
Hiihtolomaviikolla lupasimme lanata reitit ToMoke;n alueella tasaiseksi,,, Eteläsuomesta oleva 15 hengen kelkkasafari porukalle olimme tämän luvanneet.
He olivat lunastaneet alennetut uralupamaksut, sovimme näin koska ajelevat vain yhden viikonlopun ajan hiihtomaviikonloppuna.
Safariporukalle emme saaneet lanattua reittejä haluttuun kuntoon määräaikaan mennessä, tottakai he olivat pettyneitä ja vaativat nyt rahojaan uralupamaksuista takaisin...
Asiasta on keskusteltu heidän kanssaan asiallisessa sävyssä, meidän kohdalta olimme mielestämme tehneet kaiken voitavamme asian hyväksi, sääolosuhteille emme vain voi mitään...
Rukallakin hiihtohissit pysäytettiin kesken päivän kovan tuulen vuoksi, eikä kukaan juossut hissilippurahoja vaatimaan takisin.
Rukalla kelkkareittejä ei ollut lanattu vesistöjen välisissä osuuksissa, olipa ankaraa metrin patikkoa kilometritolkulla, samoin kävi lanatuille reiteille, kun ne maanantaina oli kuin pöytää, keskiviikkona jo ankaraa patikkoa, eikä niitä lanattu koko viikolla kaikkialta tasaiseksi vain Rukan lahireitistö hoidettiin jokatoinen päivä,,, siellä taitaa kuitenkin olla palkkakuljettajat lämpimissä traktoritamppareiden hytissään elinkeinonsa eteen oikeissa töissä, toisin siis kuin tällä meillä kaikki kelkkaurastot hoidetaan vapaaehtoisvoimin ja joudutaan jopa hiukan laittamaan välistä kelkkauraston kunnussapitoon omasta pussistakin.
Tärkeää olisikin että kaikki kantaisivat kortensa tähän kelkkareittien hoitovaskooliin, helpoin tapa olla mukana kehittamässä ja kunnostamassa urastoa on maksaa uralupa, talkoisiinkin on toki jokainen tervetullut, yhteys vaan kelkkakerhoon ja hommia varmasti kaikille järjestyy...
Nyt hiihtolomaviikon jälkeen, viikolla 10;n olemme lananneet HenriP, Venture 1100 Gt, Nelitahti ja allekirjoittanut yötä myöten ToMoKe,n alueen reittejä kuntoon kolmella (3 ) kelkkalanalla ja kelkalla, kaikella liikenevällä vapaajalla ja hiukan on omat työtkin tässä sivussa kärsineet, mutta mitäpä sitä ei yhteiseksi hyväksi tekisi.
Uraston hoitoon liittyy sellaista mitä kaikki ei ehkä tule ajatelleeksikaan, paitsi reittien lanausta, on merkkien uusimista, tarvikkeiden hommamista, kesäksi merkkien poistoa ja talveksi merkkien pystyttämistä sellaisilla paikoilla missä ne pitää poistaa kesäksi esim. pelloilta, siltojen rakentamista jatkuvien metsäojitusten vuoksi reiteille, metsähakkuiden ja muokkauksien jälkien siivoaminen, maanomistajien kanssa neuvottelut esim. ojitukset jolloin joudutaan kelkkakerhon rahoista usein hommaamaan esim. rumpuputkia tai maanomistajan kanssa sovitulla tavalla kelkkauraston kulun varmistaminen esim. ojien luiskaus, useinpa nämäkin luiskaukset maksaa kelkkakerho, liikennemerkkien uusimista, reittien raivaamista kun se paju kasvaa reilun metrin kesässä jopa enemmänkin, ei kai vaan kukaan kuvitellut että nuo reitit pysyy tuollaisessa kunnossa muuten, kaatuneiden puiden raivaus, kaluston huolto, paremman lanaustampparin avustusanomuksen tekjo jokavuosi milloin pirityiselle milloin eu;lle, milloin kuntaan,,, ym.. sitä paremman tampparin hankinta rahaa ei vain ole vieläkään mistään saatu
Monenlaista hommaaaaa tässä " kelkkailulle hyvät puitteet hankkeessa" näin talkootyöllä on kyllä..joo.
Homma olisi kyllä hiukan helpompaa jos olisi salonkikelpoisen kelkkailuharrastuksen puitteiden tekemiseen hiukan lissssääää niitä toimintatonneja, mutta minkäs tässä voi...
Että takaajatuksena tällä vuodatuksella on kun sen suoraan sanon...
Käykää lunastamassa nyt viimeistään uralupatarra jos et jostain syystä ole sitä vieläkään tehnyt, tuet kelkkailuharrastusta, ja saat helpoiten olla mukana luoda hyvät ja turvalliset puitteet harrastuksellemme Reittien hyvä hoito ja niiden pysyminen kunnossa on meille talkoolaisille jo kunnia-asia.
Ps. Lanakelkan telaston hitsailin eilisen päivää kuntoon ja sainkin, tänään koeajossa menikin sitten telaston pääjousi poikki, että tietää taas omasta pussista pienoista menoerää...
Ps.Ps... jotain hyvääkin palautetta ollaan toki saatu...>>>>Keskustelu 17.3.2012
Kiitos palautteesta, tämä kannustaa jatkamaan valitsemallamme tiellä... http://kelkkalehti.com/keskustelu/index.php?action=printpage;topic=16462.0