Kirjoittaja Aihe: Talkoohenkeä urien hoitoon  (Luettu 147621 kertaa)

V.I.P

• Vieras
Vs: Talkoohenkeä urien hoitoon
« Vastaus #110 : Tammikuu 03, 2011, 19:32:54 ip »
Saisiko Matti U hoidettua ullavanjärvelle ne merkkikepit??? Lynx miehen kans laitettii heijastimia mutta ei niitä oikeen hyvin näy???

TaRa

• Teho Kelkkailija
« Vastaus #111 : Tammikuu 03, 2011, 21:59:59 ip »
Käytiinhän se Halosen hommakin tekemässä loppuun sunnuntaina. Lynx ja minä haettiin Rainon hallilta loput varsivärkit ja mentiin aloitteleen hommia. Pian sinne saapuikin Nelitahti,sitten HenriP ja lopuksi vielä Ahola Ranch. Ristit naulattiin ja laitettiin heijastimet risteihin ja nuoliin ja siistittiin vähän paikkoja. Jätkänristejä lähti kolmella kärryllä eri puolille lamppia. :D

MattiU

• Administrator
  • Teho Kelkkailija
« Vastaus #112 : Tammikuu 04, 2011, 03:09:37 ap »
Joo...minä hoidan kyllä ne merkit sinne Ullavanjärvelle. :)
Ei siitä vielä tarvi paineita ottaa jos niitä ei ajellessa vielä näy. :) Ei niitä ennenkään ole ollut, minun päähänpisto oma oli tämä. :D Hyvä sellainen. :)
Joulun aika tänne loppiaiseen on niin täynnä, että on tarkoitus mennä ensi viikolla laittaan ne.
Minulla on jo Rahkosessa ne kepit, että siitä  ei pitkästi ole järvelle. :)
Jättäkää vaan minun huoleksi, elekää tehkö sinne mitään, kun ne menee hukkaan kun kepit on sitä varten tehty. :)
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 04, 2011, 03:12:47 ap kirjoittanut MattiU »
Olen ehkä hidas, mutta edelläsi

palkkionmetsästäjä

• Teho Kelkkailija
« Vastaus #113 : Tammikuu 04, 2011, 10:08:24 ap »
Joko meillä reitit rupiaa oleen läpikäytyjä??? Ahonsalon tiellä vissiin pitäs käydä raivuusahan kans vielä vähä perkkailee niin se voisi mennä sillä tämän talven. Tai kyllähän sillä vesurillakin saa paljon pahuutta aikaan...
Merkkien laittoa tiesti ois vielä. Pari porukkaa ku niitä lähtis jakaan niin ei kauaa EHKÄ menisi kun kiertelisi joka puolella Tokoa... Olisiko torstaina väkiä???
Möyrykin voi tälle lumille vielä olla kasassa... Kolome letkua siihen tiesti tarvis teettää noin suurin piirtein.Yritetty säästää ja käyttää vanhoja niin paljon kun hyvänsä. Suuria siinä ei ole mut aika monta pientä hommaa tekemättä. Periaatteessa kasaus hommia. Etulevy oikeastaan ainuita mihin pitää enemmälti hitsailla.

Mielestäni merkkejä kannattaa nyt kuitenkin uusia järkevästi, ettei kylvetä kaikkia merkkejä esim. vanhojen väliin, käy taas niin että kaikki merkit on loppu jos jossain tarvitaan katkenneiden tilalle uusia.
Mielestäni uusitaan merkit vain katkenneiden / kadonneiden tilalle tai muuten paikkaan jossa ei ole tarpeeksi selvästi merkitty reitti.

Onhan uudet merkit nyt tosi punaisia ja komeita, yksi varteenotettava vaihtoehto on uusia kaikki merkit, mutta vanhat ne kymmenen vuotta vanhat  kerätään sitten pois varastoon "hätävaramerkeiksi". Olisihan sitten komeat ja yhtenäiset reittimerkit sitten kauttaaltaan Toholammin alueen reiteillä...

Loput merkit jotka jää ylimääräiseksi, varastoidaan tulevaa tarvetta varten...niitä tullaan tartteen aivan varmasti !!!
Minä olen tsekannu merkit syk- raikon neva(mahtava baana reitti), kunnankämpän risteykseen asti, ko. välillä ei pääse eksymään...
Lisäksi me hoidetaan Ahola Ranchin kanssa syk- pikkurata sekä purontakasen reitti, mukaanlukien kurssarin ja finnspringin haarat.

« Viimeksi muokattu: Tammikuu 04, 2011, 14:06:44 ip kirjoittanut palkkionmetsästäjä »

kklana

• Teho Kelkkailija
« Vastaus #114 : Tammikuu 06, 2011, 20:18:03 ip »
Päivän "saikkuryhmä"  mä ja nelitahti kävi keräämässä tynnörikallion nevalla olleet siltavärkit varikolle, samoin käytiin hakeen tokonnevalle jääneet uudet merkit( täyskuorma ) parempaan talteen. Pikku remontti lanalle ja se vietiin abceelle odotteleen innokkaita lanaajia :)

palkkionmetsästäjä

• Teho Kelkkailija
« Vastaus #115 : Tammikuu 06, 2011, 20:31:20 ip »
Kerron lääkärille, ettettä oo totellu saikku"lepo"risetti"lääkärin"määräystä, nii antaa teille sitä lisää... ;D

Talkoointoa löytyi myös täällä Sykäräisen ja Purontakasen päässä.
En malttanut odottaa aamulla sovittuun lähtöaikaa, vaan starttasin 7.15 syk- pääreittiä härkänevän kohdille, siellä piti vielä uusia jätkänristejä, liikennemerkkejä, nuolia, ja raivaustakin oli ohjelmassa...
N. klo. 10 maissa olikin nesteellä Jukka R ja Patu P, jotka lähti raivaamaan  syk- toh pääreittiä sekä purontakasen reittiä eteläpuoleltä.
Itse joutu kotona tässä välissä n. klo 10. 30 käydä vaihtamassa kuivat vaatteet, :P ja merkkejä rekeen täydentämässä, kelkan nokka kohti paukanevaa, kanasaarta, pikkurataa, kanasaaressa olikin jo Ahola Ranch ja poika tehneet tulet n. klo. 13.00 maissa, tulikin jo tauko tarpeeseen, maitohapoille meinas mennä koko jätkä kun nevaankaan ei meinannut saada merkille reikää rautakangella, kuivemmissa paikoissa silläkin reijän teko onnistui, jäätyneissä ei muuta kuin moottorisahalla oli pakko sahata jää/ routaan / rahkaan reikä.
Ahola Ranch ja poika Atte lähti purontakesesta pohjapuolen reittiä kanasaareen ja pikkuradallakin olivat ehtineet käydä.
Tauon innoittamana ja maitohappojen hävittyä jonnekin kanasaaren kodalle,,,kävin pikkuradalla asti vielä uusimassa muutamia merkkejä.
Hommassa meni siis n. 10 tuntia, mutta näkyvääkin saatiin aikaiseks. Merkit uusittiin vain kadonneiden ja katkenneiden tilalle tai paikkoihin jossa reitti ei ollut tarpeeksi selvästi merkattu, vanhat retuset merkit kerättiin pois,,,  Minulle uusia merkkejä jäi varastoon n. 100 kpl. sekä muutamia nuolia ja irtorasteja kasa.
Takasi tullessa alkoikin jo hämärtää, kotona klo. 17.15,,, suonta veti makeasti vähän jokapaikasta kun kelkkaa talliin peruttelin...
Muutamia  jätkänristien heijastimia pitää vielä käydä uusimassa, kun ovat aikojen saatossa niistä kadonneet,,, seuraavaan kertaan, kunhan ensin hiukan jätkä elpyy... ;D

Venture 1100 GT

• Teho Kelkkailija
« Vastaus #116 : Tammikuu 07, 2011, 17:37:49 ip »
Purontakasen penkkatieltä ja tervalan takaa on nyt metsäkoneen jäljet tasattu mitä sai.tervalammin nevalle en uusinut enkä lisännyt merkkejä mut jos tuntuu et niitä on liian vähän lähen kyl kaveriks niiitä lisään.nuoraseen on laitettu nuolet mistä reitti lähtee et nyt pitäis löytää pois.Muutenkin merkkejä on melko harvas mut uran pitäis kyllä näkyä siellä on vielä paikoin hakkuut menos ja reitti pitäis tasata kesällä kansalasta tervalammin nevalle asti melkein koko matka on jonkunlaista koneen uraa.Käyn vielä joku päivä purontakasen puolelle laittaan nuolet ja yhdelle nevan pätkälle merkkejä
Yamaha RS Venture 1100 GT

kklana

• Teho Kelkkailija
« Vastaus #117 : Tammikuu 08, 2011, 19:42:37 ip »
Noniin , tulihan se työlupa takasin  :D, ku käsi rupes taas toimiin ilman buranaakin :o.     Olihan se lähettävä  kokeileen ,  et kuis vesuri pysyy händyssä vai onko niin että "mihinkään työhön kykenemätön"    Elikkäs pitkien yöunien jäläkeen  aamusta ::) het 11-jäläkeen  suunnattiin etusukset kohti naapurikunta Sieviä.    Tampattiin ja rampattiin sinne Erkkilän tielle asti mihin olikin saatu nuo raivuuhommat suoritettua ;)     Siinävaiheessa JUKKA .A eli mister RAIVUUSAHA nykäs Jonseretin käyntiin  ja pajut ja risut rupes nytkähteleen  ykstoisensa  jäläkeen  pois kasvu alustoiltaan.     Oli siinä mulla nakkeleminen  ku kaveri loikkii sahan kans ku   Jänö jolla dynamiittipötkö persuuksissa eikä tiiä millon posahtaa :D     Tai helepoltahan se näyttää kun on kuntoa  :P     Yksittäisten risujen ja kaatuneiden puitten kohilla mä sain heilua vesurilla ja Jukka sai vetää happea.      KLO 14,30 pidettiin pakollinen  makkaran paisto "hetki" ja hyvää oli (olipakumma)       Sen jäläkeen kun lähettiin liikkeelle sorminakit oli umpi jäässä   ja misä lynxsin kahavanlämmittimet  :(  vesurin kans Heiluen taas veret kiertämään ja johan  loppu pistely.        Päästiin Pikkuradalle asti mutta sitten yllätti pimeys  ja päätettiin palata kun ei erottanu että lyökö risua vai omaa jalakaa, puhumattakaan  raivuusahan käytöstä ku ohtalamput oli kotona  ???  Elikkäs sinne asti ainakin omasta mielestäni voidaan sanoa että ei SUUREMMIN risut räpsi  silimille ;)     Että semmone päivä .Mittään riitaa ei ollu koko päivänä , vaikka mulla onki oikee silimä mustana  8)   Kolome kertaa kun räppää risu samaan silimään ni rupiaa näköjään luomet mustuun ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D   

Venture 1100 GT

• Teho Kelkkailija
« Vastaus #118 : Tammikuu 08, 2011, 20:58:17 ip »
Nyt ois purontakasen puoli merkattu.Käykääs muuten kahtoon miten pitää reitti raivata raikonharjun metsäautotien pää ja mahtavan baanan väli viime vuonna oli sellainen 1.5 metrin ura nyt jotain aivan muuta.Alias palkkionmetsästäjä on ottanut siellä vissiin muutaman kalorin pois ku on sitä raivannu hatun noston paikka ;Dei oo poikasista samaan.
Yamaha RS Venture 1100 GT

palkkionmetsästäjä

• Teho Kelkkailija
« Vastaus #119 : Tammikuu 08, 2011, 21:46:54 ip »
Nojoo, onhan tässä varaakin hiukan vielä polttaa talkoissa kaloreita, kolme kiloa läskiä on tippunu johonkain kelkkareiteille viimeviikkoina...mutta ei tartte vielä neuvolassa punnita ;D
Ja mitä tuohon raivauksen jälkeen tulee, pätee vanha toteamus, sen minkä taakseen jättää sen edestään löytää... :)
Ei mennyt tämäkään päivä aivan hukkaan, tosin olin talkoissa kelkalla nyt syk- finnspring hiihtolatua tekemässä.
Lunta ojiin kolalla, risukon raivausta ja lopuksi lanausta ko. hiihtimien pohjaksi.
Ei mennyt tämän päivän talkoot pelkästään hiihtäjien eduksi,  kelkkareittien puolesta tehtiin Finnspringin johtajan ja Vesa K;n traktoreiden avustuksella "silta" lumesta kelkkareitille Finnspringille menevään reittiin  isoon viemäriin ja pariin muuhunkin reitillä olevaan ojaan, samasta viemärisillasta  menee kelkkareitti ja hiihtolatu, ne kulkevat finnspringin päässä rinnakkain ja osin loppupäässä myös samaa uraa pitkin.
Siellä kelkkaillessa toivomus olisikin ettei ajeta eikä sotketa hiihtolatuja, kun kelkkareitti kulkee ladun vieressä.
Jätkänristit tarttee käydä vielä asentamassa Finnspringin pistolle kunhan ehditään...
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 08, 2011, 22:03:49 ip kirjoittanut palkkionmetsästäjä »