Yleinen keskustelu > Reitit ja urat

Talkoohenkeä urien hoitoon

(1/67) > >>

palkkionmetsästäjä:
Moi kaikille toholammin kelkkailijoille.
Uria on jo päästy ajelemaan, niitä on myös lanailtu ja raivailtu talkoilla sekä kadonneita merkkejä uusittu, kiitos osallistuneille.
urien kunnostus homma kaatuu parin kolmen talkoolaisen harteille ja käy kyllä mahdottomaksi hoitaa jos ei lisää vapaaehtoisia saada mukaan.
Kaikki on tervetulleita tai paremminkin menneitä, esimerkiksi risusavottaa riittää urilla vähän joka paikassa, nyt pyytäisinkin kaikkia urilla kelkkailevia ja jotka ovat terveitä lähtemään oma-alotteisesti urille talkootöihin, risusavottaa voi käydä jokainen tekemässä omaan tahtiin ja kykyjensä ja varustuksensa mukaan, kirveellä tai vesurilla saa kätevästi paljon näkyvää aikaan, toki raivaus sahallakaan ei homma ole pöllömpää, nyt uralla on hyvä liikkua jalkaisinkin kun pohjat ovat ajettu ja lanattu kestäviksi.
Kaikki mukaan kehittämään kelkkailuharrastukselle mukavempia ja turvallisempia puitteita, kellään homma ei varmaan ole ajasta kiinni.
Esim. Toholammilta Sieviin uralla on vielä kovastikin raivaamista, samoin ns. purontakareitillä, Toholampi- Raikonharju uralla on hommia jo tehty samoin Sykäräinen-Raikonlampi. 

Tänne voi laittaa omakehuja tai kehua toista, jos on KUNNOSTAUTUNUT esim. urien hoitotalkoissa ja käynyt tekemässä kelkkaurastolla jotain hommia, tarkoitus on että muutkin tietävät mitä, missä ym. on tehty tai tekemättä.

Tänne voit laittaa myös jos jossain havaitset vaarallisen paikan tai epäkohdan reitillä !

Edi: lisätty kehumahdollisuus. :)

palkkionmetsästäjä:
Sykäräinen- Raikonlampi välillä on metsähallituksen maalla tehty viime kesänä kelkkauralla metsähakkuualue ja olivat sitten uudistusmuokkauskoneella ajaneet myös kelkkauran kohdan nurin, kannot ja mättäät ym. törröttelee vaarallisesti n. 100 m. matkalla, olen hommannut huomiseksi trakrorimiehen kaveriksi ja yritämme sen saada tasattua "ajokuntoon". >:(

palkkionmetsästäjä:
Kävimme em. hakkuuaukion tasaamassa traktorilla, aivan "sileää" ei enään siitä saatu, yritettiin samalla tehdä reitistä ko.kohdalla suora mutta vanha uran kohta oli paras/helpoin tasata, pientä mutkaahan siihen jäi, aina pitää ollaki ettei vauhdit karkaa. ;)

RikuN:
Nyt se kohta tosiaan oli jo ajettavassa kunnossa ja vieläkö vähän saa siihen tampattua lunta, niin avot.  :)

palkkionmetsästäjä:
Kävin vielä äsken siellä lanaamassa sitä kohtaa, mutta lunta saisi olla siinä enempi, noh parempi jo.

Lanasin Sykäräinen- Raikonharjuun päin metsähallituksen penkkatielle asti (aikaa ei ollut käydä kauempana) joka on  em. suunnasta ennen Raikonharjua alkava penkkatie, se penkkatie oli kasvanut melkein läpipääsemättömäksi pajukkoa. Ajoimme pajukon pois traktorin perässä olevalla vesakkosilppurilla pari viikkoa sitten.
Kävin äsken puhkaisemassa ja lanaamassa myös hirvikosken retkeilyhotellille menevän uran.

Henri P kävi möyryllä myös tänään lanaamassa Sykäräinen-kanasaaren kota välin edestakaisin, hyvä tuli.  :)

Viikko sitten kävin Sykäräinen-pikkurata välin lanaamassa ja sieltä paukanevalta purontakasen reitin pohjapuolen tielle asti.

Ahola Ranch nimimerkki  kävi samoihin aikoihin traktorilla lanaamassa purontakasen reittiä eteläpuolen reitillä, kun oli ajettu kelkkareittiä metsäkoneella ja siellä oli myös osittain pajukko kasvanut reitille. Ahola ranch kävi samaisen Purontakasen eteläpuolen reitin vielä lanaamassa  kelkalla Sykäräiseen edestakaisin.

AV (entinen autofiksari) ja poika on Toholammin KK:n reiteillä ollut kovin aktiivisina hoitajina,  AV  on tehnyt Ullavantien varressa kulkevalle reitille pylväistä siltoja ja raivannut em. reittejä, poika on lanannut kelkkareittiä Ullavanjärvelle ja Sievin kelkkareittiristeykseen asti, lisäksi he ovat tehneet uusia kelkkareitti jätkänristejä ja käyneet niitä pystyttään kadonneiden tilalle. AV on myös hommannut merkkivärkkiä ja tehnyt uuden kelkkareitti piston TT Bubiin, siellähän on nyt kiva käydä KAHVILLA. :)
Lisäksi syksyllä on jaettu alueet  joissa on ollut omat henkilönsä pystyttäneet reittimerkit esim. pelloille ym. josta ne täytyy aina kesäksi myös kerätä pois.
Näin on tälle talvelle Toholammin hoitopiirin kelkkareitit saatu kaikki ainakin kertaalleen lanattua joka paikassa.
Vielä joissakin kohteissä reiteillä on sitä raivaushommaa jäljellä, sekä reiteille kaatuneita/ taipuneita puita jotka pitäisi myös saada poistettua.

SUURI KIITOS kaikille talkoilla mukana oleville, työlästä on tämä kelkkaharrastus. Talkoohenkeä tarvitaan jatkossakin.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta