Yleinen keskustelu > Reitit ja urat
Uralla ajo /Uralupa
palkkionmetsästäjä:
Toholammin moottorikelkkaurilla saa ajaa ainoastaan moottorikelkalla, ei siis MÖNKIJÖILLÄ , EI kesällä eikä talvellakaan!
Teloilla varustettu Mönkijä rinnastetaan moottorikelkkaan.
Mönkijän omistajat ihmettelevät että, miksei saa ajaa.No siksi kun maanomistaja luvat (Toholammin alueella n. 120) on annettu moottorikelkkauralle jossa maanomistajasopimuksissa lukee että, vain moottorikelkoilla ajo sallitaan lumipeitteisenä aikana. Maanomistajasopimuksessa on myös ehto että moottorikelkoilla ajo sallitaan vain Toholammin/Ullavan moottorikelkkakerhon JÄSENILLE, tietysti maanomistaja omalla kohdallaan maallaan saa käyttää myös uran kohtaa.
Kelkkauralla saa sopimuksen mukaan ajaa Toholammin tai/ja Ullavan moottorikelkkakerhon jäsen, ja on sovittu että lähiseudun kelkkakerhon jäsen saa ajaa meidän uralla ja me heidän uralla jos on maksanut jonkin kelkkakerhon jäsenmaksun.
Jäsenmaksulla tässä tarkoitetaan että on maksanut ns. uraluvan (tänä vuonna 25 ?), uraluvan maksamalla on samalla maanomistajasopimuksessa tarkoitettu kelkkakerhon jäsen, ja silloin saa ajo oikeuden urastolla ajoon.
Mönkijöillä ajo on kielletty myös muualla lähiseudun kelkkaurastoilla. On ilmennyt mm. haittaa kelkkauraston pohjille kun on ajettu mönkijöillä ne tosi urille ja ns. nurin samoin käy talvella kun mönkijällä ajetaan juuri tasoitettu ja lanattu kelkkaura, kesällä on ajettu ja poljettu kelkkauran kohdalla peltoja,viljelyksiä ym kasvillisuutta, lisäksi kelkkauraa on ajettu mönkijöillä ns. luonnonsuojelun kannalta aroilla paikoilla mm. natura alueiksi suojelluilla nevoilla/soilla, niissä on turmeltu usein kymmeniä metrejä leveästi nevan/suon pintaa ja kasvillisuutta. Mönkijällä ei useissa kohdin pääse samasta kohdasta toista kertaa jos on ns. kelluva neva.
Moottorikelkalle näissä em. nevoilla/soilla on annettu lupa uralla ajoon lumipeitteisenä aikana, juurikin sen vuoksi kun se ei riko pintakerrosta. Kelkkauraston tekemiseksi nykyisilläe paikoille esim. Toholammilla on vaatinut YMPÄRISTÖVIRANOMAISTEN hyväksynnän ja luvat.
Ympäristöviranomaiset kävivät joissain luonnonaroilla alueilla paikanpäällä tarkistamassa kelkkauraston paikan silloin kun niitä alettiin tehdä v. 1997. Hienoista kädenvääntöä oli esim. Raikonlammilla (mahtava paana)olevan kalasääsken pesän vuoksi, laki sanoo että kalasääsken pesästä tulisi olla 1 km moottorikelkkareittiin tai tässä tapauksessa uraan(selitän tuonnempana eron reitillä ja uralla), meidän suunnittelema mk. ura kulkee em. "sääsken"pesästä 800 metrin päästä tälläkin hetkellä.
Aluksi lupa evättiin ehdottomasti, meitähän harmitti suunnattomasti, varsinkin kun ko. kohdalla on valmista ja tasaista vanhaa nevalla kulkevaa leveää talvitien pohjaa, oikeastaan koko hankkeemme ainut kohta jossa ei tarvinnut tehdä mitään maaston tasaustöitä, jokainen joka ajaa tuossa "mahtavalla paanalla" sinkki kireällä kelkasta kaikkensa ottaen, siis kaikkihan noudattaa nopeusrajoituksia, muistakoot että, jouduimme vakuuttelemaan ympäristöviranomaisille että meidän ajot loppuu siellä "mahtavalla paanalla" jo hyvissä ajoin keväällä ennenkuin "sääski" sinne Raikonlampeen saa sen kalastusreiän ja ostamme sille sen jääkairin jos se sinne tulee ennenkuin lampi on sulanut jäistä, on sitä ennen kelkkailijoiden telan altakin sulanut kyllä lumet. Vuosi siinä meni enenkuin viranomaiset ympäristöpiirissä tarkastivat "luonnontieteen oppikirjasta" ja varmistivat kalasääsken allakasta sen muuttopäivän, voitimme siis viranomaisen 6-0, lupa on siis kunnossa.
Toinen vänkä paikka oli ja voi muuten olla vieläkin, paukaneva jossa sijaitsee kanasaaren kota.Kodan vuoksi juurikin saimme sinne ajouralle luvan, katsoivat paremmaksi myöntää merkityn uran kuin että, sinne ajeltaisiin kuitenkin!
Paukaneva on naturassa, tuosta en tiiä mitä se natura tarkalleen tarkoittaa, mutta kait se on varjeltu kaikelta moottorikäyttöisiltä vempaimilta, siellä on ajeltu myöskin mönkijöillä .
Nyt on ympäristöviranomaisten taholta kulunut että, kelkkaura pitää siirtää muualle kun mönkijät ajavat uraa ja ovat turmelleet nevaa leveästi muualtakin......huh..huh. minä en ainakaan rupea sitä uutta uran paikkaa hommaamaan ja maanomistajilta kirjallisia lupia kyselemään... riitti kyllä ne 120 maanomistajasopimusta, soitella ensteks, sitten lähetellä papereita tai kulkea taloissa allekirjoituksia hakemassa, kun ne maanomistajat olisi kaikki edes asunut Toholammilla mutta ku ympäri suomea ja Ruotsissa tai edes olleet hengissä, mutta kun oli perikuntaa,,, sitäkin oli just monenlaisessa selvitys tilassa, asiat ja paperit perunkirjoituksessa tai hukassa, sitten oli niitä jotka ei antanut lupaa(onneksi vähän) , siirrettiin uraa toisesta paikasta kulkemaan, sitten ei osattu päättää antaako lupaa vai ei. EEEEN ALA ENÄÄ, saapi nuoremmat sitten, vai olisiko se lupien hankkiminen oikeastaan MÖNKIJÄ KUSKIEN HOMMA.... Ja tässäkään tapauksessa ei voi yleistää.... vaan koskee vain niitä jotka siellä laittomilla alueilla on ajellut.
Kelkkareitti on 6 metriä leveä ja sen maapohjat on lunastettu/ostettu vain ja ainoastaan kelkkareittikäyttöön.
Tälläisia kelkkareittejä ei ole suomessa kuin joku sata kilometriä tuolla pohjoisessa.
Kelkkaura on 3 metriä leveä ja sen maapohjat omistaa muut kuin kelkkailijat, yleensä yksityiset maanomistajat, maanomistaja on antanut vain luvan kelkkaurakäyttöön, ja voi ja saa tehdä siis myös kelkkauran kohdalla omalla maallaan mitä haluaa.
Yleisesti käytetään kelkkereitti sanaa, eipä tuolla tässä asiassa ole sen kummempaa merkitystä.
Tässä hiukan selvennystä mm. MIKSI pitää olla uralupa/kelkkakerhon jäsen, MIKSI mönkijöillä ei saa ajaa kelkkaurilla,MIKSI kelkallakaan ei saa ajaa missä sattuu....merkit on asennettu niin että jätkänristissä olevan heijastimen puolelta ajoura, merkkejä on voinut kaatua ja niitä uudelleen pystyttäessä on voinut tietämättömältä mennä myös väärinpäin, tuolla selvällä uralla ei niin haittaa, mutta esim. vesistöjen kuten kanasaareen mentäessä on tärkeää noudattaa em. sääntöä! Joki on nevalla talvella petollinen, nevan lämmittäessä jäätä altapäin voi jään paksuus olla paksun lumen alla VAARALLISEN OHUTTA !!!!
JA HUOM. Meidän kelkkauran leveys on kelkkamerkeistä 3 metriä.... EI 100 metriä....
Edit: Korjattu kirivhreitä....
palkkionmetsästäjä:
Nyt jälleen näyttää pyryttävän lisää lunta, jos ajat ensimmäisen jäljen lumisateen/pyryn jälkeen ja reitti on ummessa, pyri ajamaan oikeaa uraa/jälkeä!....
palkkionmetsästäjä:
Huom!
Uralupatarran (yhteisuralupa)ToMoKe tarra lunastettuasi sillä saat ajaa seuraavien kuntien kelkkaurilla.
Yhteisuralupa on voimassa Kokkolan, Pietarsaaren, Kaustisen, Vetelin, Toholammin, Ullavan, Lestijärven, Perhon, Halsuan, Evijärven, Haapaveden, Haapajärven, Reisjärven, Nivalan, Kannuksen ja Kalajoen alueilla. Ostamalla yhteisuralupatarran voit siis kelkkailla näin monella alueella.
palkkionmetsästäjä:
Urilla kelkkaliikennöinti vilkastuu kevään etenemisen myötä kun uria hoidetaan Toholammin alueella sen minkä TALKOILLA ehditään. Suotavaa ja reitin hyvänä pysymisenkin kannalta olisi TÄRKEÄÄ ETTÄ, ei suditettaisi tarpeettomasti reittejä "kuopille eikä patikoille"!!! Vielä pahempi jos reitti on juuri lanattu, eikä se ole ehtinyt edes vielä kovettua, ajakaa tasaisesti ilman "REVITTELYÄ". Kuumille kuskeille jotka haluavat ajaa kovempaa>>> vauhdin hurmaaa voi kokea ajamatta reittejä "piloille" kun ajaa "TASAKAASULLA"!!! Muistaa pitää myös että kaikkien reiteillä liikkuvien turvallisuuden vuoksi on ne nopeusrajoitukset olemassa !!! Reiteillä on paljon myös ns. näkemäesteitä, kohtaamistilanteissa usein ajetaan liian lujaa ja oikaistaan sisäkurvista ns. sokeissa mutkissa, kun tällaiseen mutkaan tulee vastakkaisesta suunnasta toinen samaan tyyliin ajava kelkkailija.... Sattuu varmasti... Auts.?!!!! :o
Näyttääkin että naapurikuntien alueelta tulevien kelkkailijoiden määrä lisääntyy. Hyvin hoidetut reitit houkuttaa kelkkailijoita meidän reiteille, hyvä asia sinänsä....MUTTA !!! URALUPATARRA ON UNOHTUNUT MONELTAKIN OSTAA !
Uralupa valvojat ovat reiteillä valvomassa, joten nyt uralupatarran ostoon.....kertyneet varat menevät lyhentämättömänä reittien hoitoon ja kehittämiseen, siis kaikkien kelkkailijoiden hyväksi !!!
Muistathan reiteillä ja taukopaikoilla noudattaa myös roskaamisesta ym. luonnossaliikkujien "herrasmies/nais" sääntöä, SEN MINKÄ JAKSAT KANTAA MUKANASI LUONTOON; JAKSAT VARMASTI KANTAA MYÖS SIELTÄ POIS ! :)
kklana:
Täyttä asiaa molemmilta!!! Mitä mieltä olisitte semmoisesta ajatuksesta , että pidettäisiin sellaiset kokoontumisajot esim .raikonharjussa (jos se on se risteys ku tullaan Lampilta,Sykäräisestä ja Ullavasta)että paisteltais makkaraa ,suunniteltais / höpöteltäis tulevaisuudesta ja samalla "ratsattais" kaikki ohi menevät kelkkailijat .esim. klo 10 - 15. Siis ,joku lähi viikonloppu ku on aurinkoista ja lämmintä. Voitais myydä ( joilla irtorahaa mukana),tai ohjata / pakottaa myyntipaikoille,joilla ei maksettua reittimerkkiä. Tällä saataisiin uskottavuutta tarkistuksiin ja puskaradio jatkais siitä myös tulevaisuudessa. Onko mitään ideaa vai meenkö takaisin saunaan sulatteleen aivoja?Kommentteja,KIITOS!!!
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
Siirry pois tekstitilasta